Benelux Bloembinders Algemeen

Een steeds groter deel van de bloemen- en planten verkoop wordt gerealiseerd binnen het supermarktkanaal en de verwachting is dat dat percentage in de aankomende jaren substantieel gaat toenemen. Dit is een direct gevolg van ondermeer een wezenlijk verbeterde kwaliteit, een uitgebreider assortiment en een concurrerende prijsstelling. Met name de kwaliteit is, door de frequente inkoop en belevering ten opzichte van andere verkoopkanalen, een belangrijk concurrerend en omzetverhogend instrument gebleken. De verkoop van bloemen en planten is echter ook arbeidsintensief en vereist een bepaald specialisme. Het valt een beetje buiten de reguliere werkzaamheden die normaliter binnen de supermarkt plaatsvinden. Meer dan andere producten zullen bloemen en planten het moeten hebben van presentatie en assortimentskeuze en met name dit gegeven lijkt de achilleshiel te zijn voor veel supermarkten. De ervaring leert dat supermarkten die de bloemen en plantenverkoop in eigen beheer hebben al vrij snel “voor veilig” gaan en met name de assortimentbreedte gaan beperken. Een gevolg van deze keuze is dat de presentatie er steeds soberder en minder uitnodigend uit gaat zien met uiteraard als logisch gevolg: dalende omzetcijfers.